Waarom HR worstelt om managers meer te laten coachen

Als HR professional weet je dat als managers hun medewerkers meer en beter gaan coachen er allerlei goede dingen gebeuren. Er is overvloedig bewijs dat als er goed gecoacht wordt in organisaties dit een significante impact heeft op prestaties en motivatie.


Managers moeten meer en beter coachen dus. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De harde realiteit is dat veel leidinggevenden niet coachen.


In veel organisaties is het coachen door leidinggevenden geen gangbare praktijk. Veel leidinggevenden doen het niet, of heel weinig. Of worstelen er mee. Zelfs als ze een training coachvaardigheden hebben gehad.


In mijn ervaring zijn er 3 redenen waardoor managers niet zo vaak en goed coachen als zou kunnen. Drie redenen die we als HR moeten kennen en wat mee moeten doen.


1. Leidinggeven = antwoorden geven


Veel leidinggevenden kampen met een hardnekkig monster (niet alleen leidinggevenden overigens:). Dat monster is een diepgewortelde drang om er meteen in te springen, advies te geven en oplossingen te bieden zodra een medewerker met een vraag of probleem komt.


Dat komt vaak voort uit goede bedoelingen. Behulpzaam en nuttig willen zijn. Waarde willen toevoegen aan het team. Dingen gedaan willen krijgen en een verschil willen maken.


Maar ze betalen daar een hoge prijs voor. Medewerkers worden beroofd van hun ontwikkeling doordat ze niet worden aangemoedigd dingen zelf door te denken en uit te zoeken. En het team wordt afhankelijk omdat ze leunen op het advies van de leidinggevende.


Zo’n adviesmonster tem je niet zomaar. Antwoorden en adviezen geven is een automatisme. Je leidinggevenden simpelweg vertellen dat ze dat niet meer moeten doen helpt niet.


Biedt als HR je leidinggevenden simpele en praktische tools om die gewoonte tot antwoorden geven om te buigen naar een nieuwe gewoonte om te coachen. En dat kan al starten door het onder de knie krijgen van één of twee krachtige coachvragen. Vragen die leidinggevenden in elk gesprek kunnen stellen. En die de neiging om direct advies te geven vertragen.


2. Coachen zien als een aparte gesprekscyclus


Veel leidinggevenden hebben het idee dat coachen een formele, geplande, zit-en-praat-sessie van 30 minuten tot een uur, moet zijn. Iets wat je doet naast je dagelijkse werkzaamheden.


Maar met dat idee wordt coachen een opgave. Of een geforceerde happening; ‘we zitten nu bij elkaar omdat ik je nu ga coachen…’. Dat voelt soms zelfs ongemakkelijk. En dan schiet het coachen zijn doel voorbij.


Help je leidinggevenden coachen onderdeel te maken van hun dagelijkse werkzaamheden. Door hen te helpen hun mindset te veranderen als het om coachen gaat. Leer ze zich meer coachend te gedragen in de wandelgangen, bij de koffie automaat, als een medewerker het kantoor binnenloopt met een vraag, als reactie op een mail of aan de telefoon. Zorg dat ze coachen kunnen linken aan echte ‘realtime’ uitdagingen en gebeurtenissen op het werk.


3. Geen tijd om te coachen


De grootste drempel die leidinggevenden ervaren om te coachen is gebrek aan tijd. Veel leidinggevenden zijn drukbezet, ze jongleren veel prioriteiten met een nooit eindigende stroom aan mails, meetings en hoge verwachtingen. En daarbij de verantwoordelijkheid om hun team goed te laten functioneren en gemotiveerd te houden.


Tijdgebrek is een realiteit. Je kunt er als HR niet omheen. Zorg daarom dat je je managers een manier van coachen biedt die die realiteit niet negeert maar juist met die realiteit werkt.


Want het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn en lang te duren. Met een aantal goede coachvragen, zelfinzicht én een stel krachtige coachprincipes kun je op heel veel momenten in maximaal 10 minuten heel goed coachen.


En die wetenschap alleen kan al heel bevrijdend zijn voor veel leidinggevenden. Coachen kan dan een deel worden van hun dagelijkse praktijk in plaats van dat het weer zo’n tijdrovende extra activiteit is op hun toch al overvolle lijst van verantwoordelijkheden.


Wil je meer lezen? Speciaal voor interne HR en L&D professionals: download gratis 7 tactieken waardoor managers meer én beter gaan coachen

Aantal keer bekeken: 648

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland