In het artikel een coachingsvrije werkplek betoog ik dat bedrijven voorzichtig moeten zijn met het instellen van happiness coaches. Ik geef aan dat medewerkers het wel eens heel onprettig kunnen vinden het gevoel te hebben dat zij voortdurend gelukkig moeten zijn. Dit kan als een extra druk ervaren worden.

Ik sprak over mijn artikel met Evelien Veenman, Chief Happiness Officer bij Experius. Het boeiende aan Evelien is dat zij één van de eerste happiness officers in Nederland is. Zij ontving hiervoor de HR Talent of the Year Award.

Evelien Veenman herkent mijn twijfels over het nut en de noodzaak voor het instellen van happiness coaches. “Steeds meer bedrijven stellen zo’n coach in. Dit gebeurt lang niet altijd meer vanuit oprechte bedoelingen. Soms zien bedrijven het vooral als een gimmick waarmee je richting nieuwe medewerkers goed kunt scoren.”

Volgens Evelien Veenman kan het instellen van een happiness coach in het worst case scenario desastreuze gevolgen hebben. “Als je een happiness coach instelt, terwijl het waarden- en normenpatroon van de organisatie hier niet bij aansluit, dan kunnen medewerkers ernstig gedemotiveerd raken. Je kunt het vergelijken met het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek waar je vervolgens niets mee doet. Bij medewerkers levert dit veel ontevreden gevoelens op.”

Net als Evelien Veenman ben ik van mening dat het instellen van een happiness coach pas toegevoegde waarde biedt als het overeenkomt met de feitelijke waarden- en normen die in de organisatie leven.

Pas je in je organisatie al verschillende instrumenten toe om het werkgeluk van medewerkers te bevorderen? Dan past een happiness coach hier heel goed bij. Is dit niet het geval? Ben dan voorzichtig met het instellen van een happiness coach. Je loopt dan namelijk eerder de kans dat het een averechts effect heeft.

Aantal keer bekeken: 558

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Martine Behrens on 28 juni 2019 at 10:13am

Werkgeluk is een prachtig businessmodel als het bedrijf daarvan overtuigd is en vooral het management dat uitdraagt. Pas dan kunnen beslissingen worden genomen met de medewerkers in het vizier.

Als dat niet zo is dan is het enkel aanstellen van een Chief Happiness Officer of gelukscoach totaal onzinnig. Het is hetzelfde als een bedrijf die zegt de klant centraal te stellen en als ik ze wil bellen dan vind ik met moeite een telefoonnummer en word ik via een eindeloos belmenu met tig opties verwelkomd.

Reactie van Leo Hollander on 28 maart 2019 at 11:00am

Het klinkt fantastisch: werkgeluk bevorderen. Het gaat er vanuit dat geluk te stimuleren is door acties van een Happiness Coach, uit naam van het bedrijf. Is dit institutionaliseren van geluk?

Het risico bestaat dat geluk genormeerd wordt. Ongeluk is maar lastig en toch is dealen ermee erg belangrijk. Omgaan met ziekte, scheiding, of vervelend werk geen leuke activiteit, maar kan zo zinvol zijn dat het werkelijk geluk oplevert. Dan wordt het letterlijk: Geluk bij een ongeluk! https://denk-wijzer.nu/werk-uitdaging/