Word jij geleefd? ‘Aandacht’ is de oplossing!

Waarschijnlijk herkenbaar voor velen: 1.001 dingen die onze aandacht vragen. Of nee, die onze aandacht opeisen. Soms kleine actiepuntjes die we snel afwerken, voor andere klussen hebben we meer tijd nodig. Een heleboel zaken komen af, maar ook regelmatig komt iets maar half af. Of zelfs helemaal niet. Al dit voortdurende schakelen tussen verschillende onderwerpen kan behoorlijk wat stress opleveren. Wat moet ik nog doen en wanneer dan? En niet alleen op het werk wordt onze agenda steeds voller, ook thuis. Jarenlang is timemanagement als oplossing gezien. Maar het antwoord anno nu: Aandachtsmanagement.

Wanneer je het gevoel hebt dat je volle agenda en lange to-do lijstjes je leven bepalen, dan is het tijd voor verandering. Minder stress en meer rust en overzicht, dat zal je werk-privébalans goed doen. En ook je geluksbeleving, zowel op het werk als thuis. Lang werd timemanagement als oplossing gezien, door effectief te leren plannen minder stress ervaren. Maar ‘aandachtsmanagement’ lijkt meer het antwoord van deze tijd. Het betekent kort door de bocht dat jij je aandacht richt op datgene wat jij belangrijk vindt. Dat je de dingen die je doet, met aandacht doet. We kunnen het ook Mindfulness noemen. Maar welke naam het beestje ook krijgt, het helpt om weer te leren focussen en de rust terug te brengen in ons hoofd.

Enkele tips om aandacht en focus te behouden
- Probeer voor een langere periode op één taak te focussen. Oefen hier mee, begin klein en bouw dit op. Het brengt rust en is veel efficiënter dan multitasken.
- Hulpmiddelen uit het timemanagement kunnen daar zeker bij helpen, zoals het stellen van prioriteiten en het opsplitsen in deeltaken.
- Ook het werken met tijdsblokken in je agenda helpt. Maak dagelijks een aantal langere blokken vrij voor onverstoorde aandacht. Start de dag met datgene wat je die dag echt af wilt hebben. In de ochtend ben je het fitst, dus plan 'werkblokken' in de ochtend en afspraken zo veel mogelijk in de middag.
- Vermijd alle mogelijke afleidingen. Zet dus ook de meldingen van mail en telefoon uit om met focus te kunnen werken. Plan het afhandelen van berichten net voor of na een 'werkblok' of de lunchpauze.
- Minder het gebruik van je smartphone. Een constante stroom aan afleidende berichtjes draagt niet bij aan waar je op dat moment echt aandacht voor wilt hebben.

Aandachtsmanagement is dus het nieuwe timemanagement?
Aandachtsmanagement gaat dus niet over het efficiënt gebruiken van onze tijd, maar over het efficiënt gebruiken van onze aandacht. Over het doen van een ding tegelijk, met volle aandacht. Kies een paar uitdagingen, taken en projecten uit en focus hierop. Aandachtsmanagement is dus ook op z’n tijd “Nee” zeggen…

Monetta Driessen
www.driessengroep.nl

Aantal keer bekeken: 419

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland